Wednesday, April 7, 2010

Kak Long Sayang Ma..



Kak Long sayang ma...seingat aku, aku tak pernah bagitau mak aku ungkapan tersebut. Cuma pagi-pagi, cium tangan ma dan cium pipinya. Tu dah kira majulah tu. Tu pun sebab puas bertekak ngan Daliza (masa kat UTM) dulu pasal menunjukkan kasih sayang pada mak ayah. Dia selamba jea mesra-mesra ngan mak dia, peluk cium, cakap sayang mak. Eeeiiii...malulah. Bila sembang ngan Neda, Rosie, Naimah dan Irnie (sume orang Ganu), kitorang orang Terengganu ni tak berapa pandai menunjukkan kasih sayang. Semua jenis malu dan segan nak buat cam Daliza.

Tapi ada pekdahnya jugak, sebab aku try praktikkan cara Daliza menunjukkan kasih sayang pada orang tuanya. Mula-mula mak aku pelik."Tak payoh cium-ciumlah," mak aku menolak.Tak biasa. Aku tergelak besar.Apa tidoknya, selama hidup 21 tahun, baru nak cium pipi mak. Rugi betul aku.

Ma,lah yang paling best kat muka bumi Allah ni.Betullah yang sahabat Rasulullah tanya nak sayang sape dulu. Rasulullah jawab sebanyak 3 kali, ibumu..ibumu...ibumu..Yang keempat baru ayah.Masa kecik aku takut ngan ma. Ma selalu menjegilkan matanya kalau aku buat silap. Aboh sporting jea, kekadang mari jugok angin taufan beliungnya.

Bila aku besar, aku lebih senang cerita semuanya pada ma. Aku ni jenis yang tak pandai memilih. Nak beli baju ke, nak beli kasut ke..hatta nak pilih suami pun mak aku yang pilihkan.Seronok betul tak payah buat pilihan. Ikut jea pilihan ma. Tak payah susoh-susoh ..he..he..he...senangnya hidup dengan tak payah membuat pilihan.Semua sudah di atur.

No comments: